Udeskole og udeundervisning
Nordea-fonden har de seneste år støttet en række projekter, der på forskellig vis arbejder med udeskole og udeundervisning. Her samler vi information om projekterne til gavn og inspiration.
Naturen som forlængelse af klasselokalet
Hvordan kan naturen bruges som forlængelse af klasselokalet i folkeskolen? Og hvad kan udeundervisning, som indendørs undervisning ikke kan?
I de seneste år har Nordea-fonden støttet en række projekter, som på forskellig vis arbejder med udeskole og udeundervisning i folkeskolen. Her på siden samler vi inspiration fra de projekter. Først med en række gode råd og input fra et online netværksmøde for udeskoleaktører samt med kort gennemgang af fem støttede projekter med eksempler på, hvordan de bruger uderummet.
Gode råd fra udeskole-aktører
17. december 2020 holdte vi et online netværksmøde med 17 forskellige udeskole-aktører: Projektledere og koordinatorer fra støttede projekter samt tilknyttede folkeskolelærere. Sammen drøftede vi bl.a., hvad der er vigtigt i kommunikationen af sit udeskoleprojekt, og hvordan man når målgruppen. Vi kiggede også frem mod 2021 med forskellige fremtidsscenarier ift. covid-19 i spil.
Herunder har vi samlet 11 gode råd og input, der kom frem på mødet til inspiration for andre.
6 gode råd om kommunikation / at nå målgruppen
- Videoer virker
-
Videoer fungerer godt; både ift. at nå og engagere elever, som markedsføring overfor skoler og lærere samt som digital undervisning af fagpersonale. Videoerne skal selvfølgelig have en god kvalitet, men de behøver ikke være polerede eller professionelle for at have en effekt. Vær dog opmærksom på praktiske benspænd ift. fx samtykke eller behov for tekstning.
- Samlet platform
-
Lærere bombarderes med materiale, tilbud og aktiviteter, som kan være svært at navigere i. Ligesom det gør det svært for projekterne at trænge igennem. Tænk hvis alt skolemateriale kunne samles på én platform; eller hvis man i de forskellige kommuner kunne samle tingene.
- Digitalt vs. fysisk materiale
-
Overvej om dit materiale fungerer bedst med digitalt eller fysisk materiale. Begge dele kan noget, men valget vil afhænge af dit indhold, dit formål og din målgruppe. De digitale materialer kan virkelig meget ift. distribution og brug, mens de fysiske materialer kan give en mere håndgribelig oplevelse. For både digitale og fysiske materialer gælder det, at kvaliteten skal være i top, og at det skal være både let tilgængeligt, brugbart og delbart.
- Ildsjæle er nøglen og husk fokus på målgruppen
-
Vi skal have flere lærere til at tage deres elever med ud. Måske gør vi det ved at samle ildsjælene og styrke deres netværk og så løbende invitere flere med? Derudover er den enkelte målgruppe afgørende for både indhold og indgang til lærere/skoler. Materialet skal være relevant, målrettet og understøtte undervisningen. Tilbuddene/aktiviteterne/materialerne skal være så gode, at lærerne ikke kan sige nej til at deltage.
- Stil krav og indtænk kompetenceløft
-
Udeskole-aktørerne skal turde stille krav til samarbejdet med lærere og skoler. Der investeres tid og ressourcer i dem; og de skal til gengæld bidrage til, at eleverne får mest muligt ud af aktiviteten. Samtidig skal der også fokuseres på at kompetenceløfte lærerne, så de kan fortsætte arbejdet efter endt forløb. Fx ved at klæde dem på, levere supplerende materiale, følge op mm.
- Lavpraktiske udfordringer
-
De helt lavpraktiske udfordringer som fx transport og afstand er ofte afgørende for, om en udeskoleaktivitet bliver til noget. Hav fokus på at gøre det så let som muligt at komme ud; både ved at gøre brug af den helt nære natur, men også ved at eliminere de lavpraktiske udfordringer. Find yderligere inspiration i de 7 gode råd i adfærdsguiden
5 input til fremtiden
På netværksmødet drøftede vi to forskellige fremtidsscenarier: En virkelighed med fortsatte restriktioner samt en tilbagevenden til den virkelighed, vi kendte før corona-epidemien. Spørgsmålet var uanset scenarie: Hvordan får vi det optimale ud af situationen ift. at få flere og bedre udeskole-aktiviteter?
Her kommer fem input til fremtiden:
- Udeskole er godt – uanset corona
-
Udeskole er godt i sig selv - uanset corona. Det skal synliggøres. Corona har bare skubbet til en positiv udvikling og opbygget erfaring hos mange på kort tid. Vi skal holde fast i alt det, der har virket under corona og bygge videre på de gode erfaringer. Vi skal holde fast, bygge videre og supplere med relevant materiale, så det bliver let at bygge ovenpå.
- Synliggøre evidensbaseret viden
-
Der findes ikke så megen viden endnu, men den evidensbaserede viden vi har er ret entydig, og den skal vi have frem og ud til både skoler og lærere. Lærerne skal opleve en stor grad af hjælp ift. at få adgang til og bygge videre på den vidensbase, der er etableret under corona.
- Fælles platform
-
Det vil være fordelagtigt at samle udeskole-initiativerne på én fælles platform. Her kan information om indsatser, aktiviteter og materialer ligge samlet og gøre det lettere for både skoler og lærere at navigere i.
- Attraktive nærområder
-
Afstand er afgørende for at komme ud. Derfor skal skoler sikre attraktive udeområder på skolen. Lærerne skal ikke først ’hen’ til noget for at komme ud; de grønne områder skal være tæt på og helst på selve skolen. Derudover skal tilgængeligheden til grønne områder anlægges, formidles eller blot synliggøres.
- Fleksibilitet og plug’n’play er nøgleord
-
Både projektejere, skoler, lærere og fonde skal være fleksible og omstillingsparate, så vi hurtigt kan tilpasse os situationen. Undervisningsmateriale skal være plug’n’play: Dvs. let tilgængeligt og let at bruge.
Inspiration fra støttede projekter
I de følgende eksempler kan du lade sig inspirere af og lære fra fem støttede projekter ift., hvordan de bruger uderummet, arbejder med sin målgruppe og har bygget et format, som gør brug af naturens mange ressourcer.
Læs mere om projekterne herunder samt ved at klikke dig videre til yderligere beskrivelse. Og kontakt endelig projektlederen, hvis du ønsker mere information om projektet, organisering, målgruppe, metode eller andet.
Junior-Geologerne
Projektet Junior-Geologerne har en ambition om at få endnu flere børn ud i løbet af skoledagen og gennem egne kropslige erfaringer øge interessen for geologi. Derfor har de udviklet nyt undervisningsmateriale til natur og teknik, som kvit og frit kan downloades her.
Læs mere om Junior-Geologerne via linket og kontakt projektleder Camilla S. Andresen på csa08@helsingor.dk, hvis du vil vide mere.
Aktivitet med afstand – glade skolebørn 2020
Dansk Skoleidræt udkom ugentligt med corona-venlige aktiviteter fra uge 34 og frem til efterårsferien 2020, som alle skoler gratis kan anvende.
Alle aktivitetspakker blev udviklet på baggrund af tæt kontakt med skoler og interessenter, så indholdet blev så relevant og praksisnært som muligt. Aktivitetspakkerne blev udviklet ugen op til udsendelse, så de imødekom de mest aktuelle udfordringer ud fra gældende retningslinjer. Mere info og mulighed for at melde dig til aktivitetspakkerne findes her.
Læs mere om 'Aktivitet med afstand – glade skolebørn 2020' via linket og kontakt Dansk Skoleidræt på skoleidraet@skoleidraet.dk, hvis du vil vide mere.
Bliv NaturligVis
Danmarks Jægerforbund og Dansk Sportsfiskerforbund har igennem flere år udviklet, udbredt og tilpasset projektet 'Bliv NaturligVis', der tilbyder alle folkeskoler, SFO’er, foreninger, daginstitutioner mm. gratis naturformidling i jeres lokalområde i børnehøjde.
Man kan ikke kun booke en formidler direkte på hjemmesiden, det er også muligt at hente undervisningsmaterialerne direkte her til jeres udeundervisning.
Læs mere om 'Bliv NaturligVis' via linket og kontakt projektleder Franz Holmberg på fho@jaegerne.dk, hvis du vil vide mere.
99 arter
Projektet '99 arter' er båret frem af begejstring: Biologi er verdens sjoveste fag, fordi det rummer verdens bedste historier. Og det er arterne, der fortæller historierne.
Materialet til projektet formidler frem for alt begejstringen over og kærligheden til dansk natur – og som biologilærer er det netop dét, man drømmer om at give videre til eleverne. Fokus er primært på udskolingselever, men materialet kan sagtens anvendes til alle folkeskolens årgange. Find alt fra livscyklus, historier, undervisningsmateriale og mm. her.
Naturhistorisk Museum Aarhus står bag projektet 99 arter. Læs mere om '99 arter' via linket og kontakt biolog, Emil Skovgaard Brandtoft på esb@nathist.dk, hvis du vil vide mere.
11 for Health
Ud fra devisen at trygge og glade børn lærer bedst, tilbyder '11 for Health' landets 4., 5. og 6. klasser muligheden for at deltage i et dokumenteret effektivt undervisningsforløb, der kombinerer fodboldspil, sundhedsviden og trivsel blandt kammeraterne. På 2,5 dag kan du som lærer klædes på til at undervise i et 11 ugers forløb.
Konceptet sætter med enkle midler og dokumenteret effekt sundhed på skoleskemaet i 4., 5. og 6. klasse. Og der er tale om meget mere end fodboldtræning på skoleskemaet to gange om ugen. Helt bogstaveligt skal eleverne lære at drible udenom usunde fødevarer, score gode venskaber og vinde en glæde ved bevægelse og idræt, som de kan tage med sig videre ud i livet.
DBU og Syddansk Universitet står bag projektet. Læs mere om tilmelding og deltagelse her. Kontakt projektleder Tina Enestrøm på 11forhealth@dbu.dk, hvis du vil vide mere.
Gode idéer og mere inspiration
Har du brug for støtte til dit projekt med fokus på udeskole og udeundervisning, så få en hurtig vurdering af, om det er relevant for dig at søge støtte hos Nordea-fonden.
Du kan også tilmelde dig Nyt om gode liv og abonnere på vores månedlige nyhedsbrev, hvor vi løbende deler viden og inspiration fra støttede projekter samt fortæller om aktuelle støttemuligheder.