Sådan behandler vi ansøgninger

I Nordea-fonden arbejder vi for at fremme gode liv i Danmark, Grønland og Færøerne. Læs her, hvordan vi i administrationen behandler ansøgninger: Fra første dialog til afslutning af det støttede projekt.

Dialog og vejledning

Vi er i løbende dialog med interessenter inden for vores fire fokusområder - sundhed, motion, natur og kultur - for at opdyrke, initiere og udvikle projekter, som kan være med til at fremme gode liv.

Ansøgers forarbejde er vigtigt, da det er med til at sikre en effektiv behandling af ansøgningen i administrationen. Men før I skriver jeres ansøgning, anbefaler vi, at I kontakter os telefonisk vedrørende projektet, så I sikrer jer, at jeres projekt falder inden for vores støtteområder. Herefter kan der evt. indledes dialog om projektet.

Procedurer for indstillinger

Alle uddelinger besluttes af fondens bestyrelse på baggrund af følgende indstillingsprocedurer:

  • Administrationen indstiller projekter på baggrund af modtagne ansøgninger
  • Administrationen indstiller ansøgninger om legater til studieophold

Ansøgningsprocessen

Frister for ansøgning

Der er ikke fastlagte frister for ansøgning om støtte til projekter. Administrationen behandler løbende ansøgninger og forelægger dem for bestyrelsen, når Administrationen har tilstrækkelige oplysninger.

Ansøger modtager typisk svar om støtte eller afslag:

Når den indledende projektdialog er afsluttet, kan I sende jeres ansøgning via vores elektroniske ansøgningsskema, hvor I modtager en bekræftelse og et sagsnummer på mail.

Administrationen udarbejder dernæst en projektfaglig forelæggelse til bestyrelsen som beslutningsgrundlag.

På mindst fem årlige ordinære bestyrelsesmøder træffer bestyrelsen afgørelse i alle uddelingssager og andre spørgsmål for fonden, hvorefter alle ansøgere modtager et skrifligt svar - enten et uddelingsbrev eller et afslag.

Støttede ansøgninger

Ansøger modtager et uddelingsbrev, hvis bestyrelsen beslutter sig for at imødekomme ansøgningen. Brevet indeholder informationer om det støttede beløb samt betingelser for uddelingen.

For større uddelinger skal projektejer indsende planer for projektets milepæle, udbetalinger og kommunikation til fondens godkendelse.

Administrationen følger projektet til dørs med fokus på projektforløb, økonomi og kommunikation. Målet er at sikre, at projekterne realiseres som ansøgt.

Vi evaluerer løbende udvalgte projekter.

Værdifuld feedback fra ansøgere

På årlig basis gennemfører vi mindst en anonym analyse blandt ansøgere ift, hvordan de oplever ansøgerprocessen og samarbejdet med fonden. Resultaterne giver Nordea-fonden feedback på arbejdsprocesser og input til udvikling og justeringer.

Ansøgeranalyse

Vigtigste pointer fra ansøgeranalyser i 2019:

  • 84 % oplever det som nemt at søge støtte hos Nordea-fonden.
  • 89 % af støttemodtagerne oplever fondens ’hurtig vurdering’ som en værdifuld service.
  • Nordea-fonden opleves i høj grad som en attraktiv samarbejdspartner (4,4 ud af 5). 

Nøgleinteressenter og samarbejdspartnere 

Nordea-fonden tilstræber, at uddelinger er drevet af og afspejler efterspørgsel og tendenser i samfundet. For at øge sin viden og orientere sig bedst muligt, søger fonden løbende indsigt fra en bred række af interessenter indenfor støtteområderne sundhed, motion, natur og kultur. Nøgleinteressenterne er eksempelvis interesseorganisationer, NGO’er, vidensinstitutioner, kulturinstitutioner, kommuner, regioner, styrelser og andre fonde. Desuden er fondens støttemodtagere over hele landet en vigtig kilde til viden og læring.

Nyhedsbrev

Tilmeld dig 'Nyt om gode liv'

Få nyheder, gode råd til ansøgningsprocessen og nyt om støttemuligheder direkte i din indbakke. 

Nordea-fondens nyhedsbrev er til alle, der arbejder med projekter, hvor aktiviteter og fællesskaber er nøgleord.

Du hører fra os ca. 10 gange om året.