Når I har modtaget støtte

Når I modtager støtte fra Nordea-fonden til et projekt, skal projektejer løbende indsende projektdokumenter, ligesom vi har en række krav til, hvordan I omtaler fonden. Find information om vores forventninger og krav til jer, der modtager over 200.000 kr. fra Nordea-fonden til et projekt.

Projektopfølgning

Når I modtager over 200.000 kr. i støtte til et projekt, vil vi løbende være i dialog med jer i projektperioden. I vil især være i kontakt med vores projektkonsulenter, der bl.a. udbetaler midler til jeres projekt, efterhånden som I når projektets milepæle.

Det overordnede formål med projektopfølgning er tredelt:

  1. At monitorere projekterne og sikre, at fondens støtte bruges hensigtsmæssigt og i overensstemmelse med det, den er uddelt til.
  2. At gå efter målet og understøtte, at projekterne når de mål, de har sat og forpligtet sig på, og at der opnås en effekt hos projektets målgruppe.
  3. Aktivt dele viden ved at gøre viden fra projekterne mere tilgængelig for relevante modtagere i en bredere kreds.
Infografik_Opfølgning

I kan altid benytte jer af vores værktøjer til støttede projekter, som vi har samlet her. Find bl. a. relevante materialer ift. kommunikation, evaluering, forankring og meget mere.

Projektkonsulenten som sparringspartner

I Nordea-fonden defineres projektkonsulenter som sparringspartner for støttede projekter. 

Som sparringspartner følger og udfordrer projektkonsulenten projektets fremdrift. Projektkonsulenten kontrollerer projektets målsætninger, søger at bygge bro mellem aktørerne og skaber læring ved at dele viden og erfaringer aktivt. Projektkonsulenten forsøger at bygge stærke relationer med afsæt i fondens værdier i øjenhøjde med de støttede projekter.

I Nordea-fonden handler projektopfølgning derfor ikke om, at fonden skal fungere som projektejer eller indtage en styrende rolle i projekterne.

Krav til projektejere

Det støttede projekt skal gennemføres som beskrevet i ansøgningen, men det kan naturligvis være nødvendigt at justere projektplanerne undervejs - justeringerne skal blot altid ske i dialog med os. 

  • Økonomiplan (eventuelt)
    Inden udbetalinger kan finde sted, skal der udarbejdes en økonomiplan, som giver overblik over projektets fremdrift, gør det muligt at styre økonomien og sikrer en fælles referenceramme. Rater, tidsplan, budget, risici og betalingsplan skal løbende revideres, og en opdateret økonomiplan sendes til fonden, hver gang en rateudbetaling finder sted. 
  • Kommunikationsplan eller krediteringsplan
    Projektejere skal udarbejde og gennemføre en plan for kommunikationen af projektet; herunder ekstern offentliggørelse af projektet og fondens støtte til det. Læs mere herunder.
  • Opstartsmøde (eventuelt)
    Vi holder opstartsmøde med udvalgte projekter for at forventningsafstemme og gennemgå bl.a. økonomi- og kommunikationsplan.  
  • Løbende dialog med projektkonsulent
    Vores projektkonsulenter er i kontakt med projektejerne i hele støtteperioden og skal bl.a. orienteres ved justering af projektplaner.

  • Årlig statusrapport
    Hvert år skal der i løbet af projektperioden indsendes en kort statusrapport. Skabelon til statusrapport findes her.

  • Status i forbindelse med udbetalinger
    I forbindelse med udbetalinger beder vi om en opdateret økonomiplan, status på projektet, status på økonomi samt justeret risikovurdering.

  • Slutrapport
    Ved projektets afslutning udarbejdes en rapport med projektets målopfyldelse, vigtigste erfaringer m.m. Download en skabelon til jeres slutrapport her. 

  • Slutregnskab
    Ved afslutning af projektet fremsendes et slutregnskab. Det er et krav, at regnskabet er revideret af en statsautoriseret revisor.

  • Stikprøvevis forvaltningsrevision
    Vi foretager løbende stikprøvevis forvaltningsrevision. Vi afholder udgifterne hertil. Dette erstatter ikke kravet om ekstern revision af slutregnskabet.
    10 % af uddelingsbeløbet tilbageholdes til udbetaling, indtil vi har modtaget og godkendt slutrapport og slutregnskab.

Kommunikation af projektet

Nordea-fonden har et almennyttigt formål. Det betyder, at de støttede projekter skal være nyttige for samfundet som helhed og tilgængelige for mange.

Det formål bidrager kommunikation af projektet til: Måske frembringer dit projekt ny viden, som andre kan have nytte af at kende til. Måske kan andre have glæde af at deltage i projektet. Eller måske kan projektet inspirere andre til at lave noget lignende. 

Derfor skal projektejer udarbejde og gennemføre en plan for kommunikationen af projektet, herunder ekstern offentliggørelse af projektet og fondens støtte til det. 

Få hjælp og inspiration til kommunikationen af jeres støttede projekt her.

Indberetning til SKAT
  • Nordea-fonden indberetter alle uddelinger til SKAT jf. skattekontrollovens § 7. Indberetningen sker på det CPR- eller CVR-nummer, der er oplyst i ansøgningen.

  • I nogle tilfælde kan en uddeling være skattefri for modtageren. Er du i tvivl, om din eventuelle uddeling er skattepligtig eller ej, så anbefaler vi, at du kontakter SKAT eller egen revisor.

  • Nordea-fonden vurderer ikke skattepligten for modtageren af en uddeling, når vi indberetter uddelingen.


Nyhedsbrev

Tilmeld dig 'Nyt om gode liv'

Få nyheder, gode råd til ansøgningsprocessen og nyt om støttemuligheder direkte i din indbakke. 

Nordea-fondens nyhedsbrev er til alle, der arbejder med projekter, hvor aktiviteter og fællesskaber er nøgleord.

Du hører fra os ca. 10 gange om året.