Flere børn og unge på banen
8. klasse-elever tilbydes vejledningsforløb til at lave foreningsaktiviteter for de yngste i skolens frikvarter. Målet er at flere unge bliver klar til en ungdomsuddannelse, og flere børn møder foreningslivet.
Ambitionen med 'Flere børn og unge på banen er, at få elever i 8. klasse til at lave foreningsaktiviteter for de yngste elever i skolernes frikvarterer, så de derigennem udvikler sig på nogle af de parametre, der tæller i uddannelsesparathedsvurderinger. Det kan betyde, at flere børn kommer ud i foreningslivet, og at flere unge bliver klar til at tage en ungdomsuddannelse.
Nordea-fonden støtter 'Flere børn og unge på banen' med 4,9 mio. kr., som skal gøre det muligt at udvikle og udrulle projektet i seks kommuner over tre år. I løbet af de tre år er målsætningen, at 1.400 elever i 8. klasse gennemfører valgfaget, og at de i den forbindelse introducerer 9.000 børn i 0.-2. til foreningsaktiviteter.
Inspirationshæfte fra Center for Ungdomsstudier med konkrete forslag til, hvordan trænere kan arbejde med unge udøveres evne til at reflektere over og italesætte forventninger, målsætninger, udvikling mv.
Vi løser en udfordring ved samtidig at løse en anden
16,8 pct. af eleverne i 3. klasse er ikke en del af det organiserede fritidsliv. De oplever dermed ikke de frirum og sociale fællesskaber, som foreningslivet byder på. Samtidig bliver 32 pct. af eleverne i 8. klasse vurderet ikke-uddannelsesparate. Det er de to udfordringer, ”Flere børn og unge på banen” med støtte fra Nordea-fonden vil gøre noget ved over de næste fire år.
“Vi løser en udfordring ved samtidig at løse en anden.” Sådan siger Søren Østergaard, leder af Center for Ungdomsstudier (CUR), som står bag projektet. Han uddyber: “Projektets grundlæggende idé er, at vi får elever i 8. klasse til at lave foreningsaktiviteter for de yngste elever i skolernes frikvarterer, og at de derigennem udvikler sig på nogle af de parametre, der tæller i uddannelsesparathedsvurderinger”.
Ambitionen med 'Flere børn og unge på banen' er således, at flere børn kommer ud i foreningslivet, og at flere unge bliver klar til at tage en ungdomsuddannelse.
Uddannelse og vejledning til elever i 8. klasse
'Flere børn og unge på banen' bygges op omkring et valgfag til elever i 8. klasse. Valgfaget kombinerer en hjælpetræneruddannelse med et pædagogisk vejledningsforløb, der introducerer elever til foreningslivet.
“Fra lignende projekter ved vi, at idrætten har potentialer til at løfte elever på uddannelsesområdet, hvis man arbejder systematisk med at få unge til at se, at den udholdenhed, de mønstrer, når de fx løber 5 km, den kan de også bruge, når de skal skrive en dansk stil eller læse op til eksamen”, siger Søren Østergaard.
Som en del af valgfaget skal eleverne i praktik. Praktikken foregår i skolens frikvarterer, hvor elever i 8. klasse laver foreningsaktiviteter for børn i 0.-2. klasse. De unge tilbydes desuden fritidsjob som hjælpetrænere i lokale foreninger. Dermed får de børn, som har deltaget i introduktionsforløbene i frikvartererne, kontakter i foreningslivet, som kan hjælpe dem til at få en god start i foreningerne.
Udvikling og udrulning i seks kommuner
Nordea-fonden støtter “Flere børn og unge på banen” med 4,9 mio. kr. Beløbet dækker udvikling og udrulning af projektet i seks kommuner over tre år. I løbet af de tre år er målsætningen, at 1.400 elever i 8. klasse gennemfører valgfaget, og at de i den forbindelse introducerer 9.000 børn i 0.-2. til foreningsaktiviteter.I projektets styregruppe sidder bl.a. KL, Skolelederforeningen, Ungdomsringen og CUR, som er projektansvarlig. Samarbejdet med disse aktører skal bidrage til at forankre projektet lokalt og sikre, at det kan videreføres efter projektperioden.
Kontakt
Kort og kontant
Center for Ungdomsstudier
4,9 mio. kr.
9,4 mio. kr.
Få mere at vide
Center for Ungdomsstudier (CUR)
2363 8292