De første digitale skridt

Medierådet for Børn og Unge lancerer i samarbejde med fire kommuner materialer og aktiviteter til en national førskoleindsats om digital dannelse for de 0-6 årige og deres voksne. Projektet er støttet med 1,55 mio. kr. fra Nordea-fonden.

Hvad er formålet

Formålet med projektet er, at styrke børns kritiske forståelse, tryghed, kreativitet og handlemuligheder i deres brug af digitale teknologier på både kort og lang sigt. Derudover ønsker Medierådet at opkvalificere fagprofessionelle og give lettilgængelig information til forældre.

Hvorfor støtter vi

Nordea-fonden støtter projektet, da det digitale fylder mere og mere i de mindstes hverdag, og det byder på muligheder og dilemmaer for voksne. Dette gælder både forældre såvel som fagpersoner omkring barnet. Med dette projekt får vi ny viden og vejledning til digital dannelse, som fremmer, at børn og voksne kan være nysgerrige og kreative sammen under trygge forhold. 

Resultaterne af Medierådets forældreundersøgelse

Medierådet har gennemført en repræsentativ undersøgelse blandt 1.002 småbørnsforældre.

Undersøgelsen viser bl.a., at knap halvdelen af 0-6-årige bruger digitale medier dagligt eller næste dagligt. Brugen er størst blandt de ældste. Hver anden forælder taler i varierende grad med sit barn om digitale medier. Forældrenes usikkerhed stiger i takt med barnets alder og mediebrug.

Fokus på småbørns digitale mediebrug og -dannelse

Der er brug for en tidlig indsats, der involverer alle voksne omkring barnet i dets digitale dannelse. Dét at et lille barn hjemmevant kan håndtere fx en tablet kan både virke imponerende og skræmmende. Men at kunne spille spil eller se videoer ledsages ikke automatisk af kritisk forståelse og handlemuligheder i forhold til de digitale medier. Disse kompetencer sammenfattes ofte under begrebet ’digital dannelse’.

Af den grund valgte Medierådet at sætte fokus på småbørns digitale mediebrug i et samarbejde med børn, forældre, og fagpersoner i sundhedsplejen, daginstitutioner og dagpleje i Jammerbugt, Odder, Rudersdal og Greve Kommune.

Formand for Medierådet for Børn og Unge, Stine Liv Johansen siger: 

"Der er brug for en helhedsindsats om småbørns digitale mediebrug og -dannelse, der bygger bro mellem hjemmet og sundhedsplejen, daginstitutionen og dagplejen. Målet med en tidlig og helhedsorienteret indsats er at styrke børns kritiske forståelse, tryghed, kreativitet og handlemuligheder i deres brug af digitale teknologier på både kort og lang sigt. Medierådets førskoleindsats har fokus på at opkvalificere fagprofessionelle og give lettilgængelig information til forældre."

En række kommuner er involveret

Førskoleindsatsen har blandt andet fokus på, at børnene lærer om digital sikkerhed og får mulighed for at være kreative, eksperimenterende og gå på opdagelse med digitale teknologier i samvær med andre.

"Vi er meget glade for, at en række kommuner er involveret i vores indsats og dermed også ser behovet for at udvikle indhold og aktiviteter til brug i både deres respektive kommuner og i resten af landet. Og vi er taknemmelige for, at Nordea-fonden gør vores ambitiøse projekt muligt," siger Stine Liv Johansen.

Nordea-fonden støtter Medierådets førskoleindsats og har i disse år netop særligt fokus på støtteområdet ’Flere børn der blomstrer’, der støtter initiativer med fokus på de 0-6 åriges trivsel, sundhed og dannelse.

"Det digitale fylder mere og mere i de mindstes hverdag, og det byder på muligheder og dilemmaer for voksne – forældre såvel som fagpersoner omkring barnet. Med Medierådets indsats får vi ny viden og vejledning til digital dannelse, som fremmer, at børn og voksne kan være nysgerrige og kreative sammen under trygge forhold," siger Henrik Lehmann Andersen, direktør i Nordea-fonden, som støtter gode liv.

Om projektet

Medierådets førskoleindsats giver viden og vejledning til forældre om småbørn og digitale teknologier fra et mediesociologisk og børnefagligt perspektiv. Projektet udmunder i informationsmaterialer til brug i sundhedsplejen, forældreguide, videnssamling og en række konkrete aktiviteter med digitale teknologier, som kan anvendes i daginstitutionen, dagplejen og hjemmet.

Materialer og aktiviteter udvikles og testes i tæt samarbejde med sundhedsplejersker, pædagoger, dagplejere, børn og forældre i Jammerbugt, Odder, Rudersdal og Greve Kommune.

Som led i projektet udfører Aarhus Universitet en kvalitativ undersøgelse blandt småbørnsforældre om digitale teknologier og behov for viden og vejledning til at støtte samværet og dialogen om mediebruget i hjemmet. Desuden vil Medierådet se på Sundhedsstyrelsens anbefalinger til forældre om de 0-15 åriges skærmbrug, der udkom tidligere på året.

Førskoleindsatsen udrulles nationalt i foråret 2022, hvor landets kommuner således kan lade sig inspirere af aktiviteter, materialer og anbefalinger fra Medierådet til at kunne arbejde med digital dannelse for førskolebørnene. Ligeledes kan forældre med børn i målgruppen få konkrete råd og vejledning gennem materialerne.

Følg med i projektet her, hvor man også kan læse Medierådets holdningspapir om digital dannelse på førskoleområdet.

Kontakt

Michala Brechling

Michala Brechling

Seniorprojektkonsulent
4070 3773

Kort og kontant

Projektnavn
De første digitale skridt
Projektejer

Medierådet for Børn og Unge

Projektperiode
2020-2023
Støttet med

1,5 mio. kr.

Samlet budget

1,9 mio. kr.

Få mere at vide

Lisbeth Brunebjerg Holmegaard
Projektleder

Medierådet for Børn og Unge

3374 3607

Nyhedsbrev

Tilmeld dig 'Nyt om gode liv'

Få nyheder, gode råd til ansøgningsprocessen og nyt om støttemuligheder direkte i din indbakke. 

Nordea-fondens nyhedsbrev er til alle, der arbejder med projekter, hvor aktiviteter og fællesskaber er nøgleord.

Du hører fra os ca. 10 gange om året.