Børn Gror i Natur
Friluftsrådet står bag kampagnen Børn gror i Natur, som samler de 12 vigtige naturoplevelser for børn i en naturaktivitetskanon. Målet er at skabe debat om børns relation til naturen og sætte fokus på værdien af børns oplevelser i naturen og inspirere flere til at komme mere ud.
Friluftsrådet inviterer hele Danmark, og specifikt foreninger, skoler, dagtilbud og familier til at komme med deres bud på hvilke naturaktiviteter, der er need to have i det gode børneliv. De bedste ideer bliver samlet til en naturaktivitetskanon, som bliver offentliggjort i februar 2019.
Nordea-fonden støtter projektet, fordi fonden vil medvirke til, at danske børn kommer mere ud i naturen.
Nordea-fonden støtter projektet, fordi fonden vil medvirke til, at danske børn kommer mere ud i naturen. Børn bliver større, klogere og sundere i naturen. Vi ved at naturen her et kæmpe potentiale i forhold til at skabe trivsel, læring og udvikling.
Kanon udpeger de bedste naturaktiviteter for børn
Børn bliver større, klogere og sundere i naturen. Deres horisont udvider sig, de får uglet hår, røde kinder, jord på knæene og tillid til sig selv og verden. Vi ved at naturen her et kæmpe potentiale i forhold til at skabe trivsel, læring og udvikling. Desværre kommer børn mindre og mindre ud i naturen for hver generation, der går.
Derfor har Friluftsrådet lanceret kampagnen Børn gror i Natur, som sætter fokus på børns oplevelser i naturen ved at involvere forældre, fagpersoner, foreninger og børnene selv i at lave en kanon for oplevelser i naturen. Målet er at skabe debat om børns relation til naturen og sætte fokus på værdien af børns oplevelser i naturen og inspirere flere til at komme mere ud.
Friluftsrådet inviterer hele Danmark, og specifikt foreninger, skoler, dagtilbud og familier til at komme med deres bud på hvilke naturaktiviteter, der er need to have i det gode børneliv. De bedste ideer blev samlet i en naturaktivitetskanon, som blev offentliggjort i februar 2019.
Nordea-fonden støtter projektet, fordi fonden vil medvirke til, at danske børn kommer mere ud i naturen:
”Flere børn skal opleve naturen i hverdagen – med børnehaven, skolen, venner eller familien. Naturaktivitetskanonen er god inspiration til alle, som vil skabe gode naturvaner fra barnsben,” siger Henrik Lehmann Andersen, direktør i Nordea-fonden.
Oplevelser i naturen er must-have for alle børn
Naturen giver børn mulighed for at opleve og lære på nye måder, men hvad skal børn prøve i naturen? Skal alle børn have prøvet at bade i havet, tænde et bål og se stjernehimlen en mørk nat i det fri?
Friluftsrådet har med denne kampagne sat børns naturoplevelser til debat bl.a. gennem en række ambassadører, der tæller politikere, meningsdannere, dagtilbud og skoler.
Gennem en inddragende og debatskabende proces har Friluftsrådet samlet op mod 900 bud på, hvad naturaktivitetskanonen for børn i alderen 2-15 år skal rumme. I denne proces har Friluftsrådet inddraget fagfolk, foreningsledere, og skabt debatmaterialer til dagtilbud, skoler og forældre. Ud af disse gode bud har en jury af eksperter på feltet om børn og natur udvalgt 40 oplevelser, der er videre til den endelige afstemning. I februar 2019 munder kanonen ud i 12 naturoplevelser for børn, som vil blive præsenteret og lanceret i løbet af 2019 og 2020.
”Når Friluftsrådet går så meget op i at børn kommer ud og oplever naturen, så er det fordi vi mener, de får så meget ud af det. Både socialt, fysisk og motorisk, læringsmæssigt og interesse for natur. I Friluftsrådet mener vi, at naturen er en essentiel del af det gode børneliv”, siger Jan Ejlsted, direktør i Friluftsrådet.
Kampagnen er en del af Center for Børn og Natur, hvor Friluftsrådet er gået sammen med forskningsmiljøer på Københavns Universitet, Syddansk Universitet, VIA University College og Aarhus Universitet.
Links
Kort og kontant
Friluftsrådet og Center for Børn og Natur
2,4 mio. kr.
3,5 mio. kr.
Få mere at vide
Friluftsrådet
2460 2023