Strategier
Nordea-fonden udarbejder flerårige strategier, der sætter retningen for administrationens arbejde.
Fondens strategiske arbejde
Med afsæt i vedtægternes formålsbestemmelse udarbejder fonden strategier, der sætter retning for administrationens arbejde med investeringer, uddelinger og projektopfølgning, kommunikation og videndeling samt ejendommen Heerings Gaard.
Udviklingen af de flerårige strategier sker på baggrund af fondens erfaringsgrundlag og viden om tendenser i efterspørgsel og udvikling i samfundet.
Alle strategier evalueres årligt af fondens bestyrelse. Med afsæt i hver strategi lægger fonden årlige handlingsplaner med dertilhørende pejlemærker, som fungerer som interne arbejdsredskaber.
Strategi for uddelinger
Strategien for fondens uddelinger er en udmøntning af fondens formål, som beskrevet i dens vedtægter. I uddelingsstrategien har bestyrelsen sat retningen for fondens uddelingsaktivitet.
Af uddelingsstrategien fremgår, at fonden vil støtte aktiviteter, der fremmer gode liv inden for områderne sundhed, motion, natur og kultur. Læs mere om, hvad vi støtter.
Det er et mål at skabe markante resultater af høj kvalitet for støttemodtagerne og det danske samfund. Nordea-fonden lægger vægt på at gøre en positiv forskel for flest mulige mennesker i det danske samfund og på, at alle i Danmark, Grønland og Færøerne kan få gavn af uddelinger og projekter fra Nordea-fonden.
Nordea-fonden støtter både store og små projekter - lokalt, regionalt og nationalt. Alle projekter skal have et klart tilhørsforhold til Danmark, Færøerne eller Grønland.
Strategi for projektopfølgning
Arbejdet med projektopfølgning finder sted fra uddeling af til afslutning af fondens støtte. Det overordnede formål med projektopfølgning er tredelt:
- at sikre, at støttede projekter konstant holder sig på den bane, der blev fremlagt på uddelingstidspunktet.
- at understøtte, at projekterne når de overordnede mål, støtten er givet på baggrund af.
- at gøre viden fra projekterne mere tilgængelig for relevante modtagere.
Strategien sætter retning for, hvordan projektopfølgning finder sted i dialog med projektkonsulenter, hvordan videndeling i praksis skal inspirere projektejere og hvordan fonden kan facilitere/deltage i netværksaktiviteter.
Strategi for investeringer
Nordea-fonden har en investeringsstrategi, der revideres hvert tredje år.
Læs mere om investeringsstrategien her.
Strategi for kommunikation og videndeling
Nordea-fondens kommunikations- og videndelingsstrategi har til formål at sætte retning for, hvordan kommunikationen skal bidrage til, at fonden når sine overordnede målsætninger som beskrevet i uddelingsstrategien.
Målsætningerne er:
- At øge kendskabet til fondens virke
- At stimulere relevante dialoger og ansøgninger
- At understøtte støttede projekters kommunikation, videndeling og netværk
- At udvise åbenhed om dispositioner og arbejdsmetoder
Nordea-fonden arbejder for at udvise åbenhed og transparens omkring fondens strategier, governance, arbejdsmetoder, ansøgningsprocesser og uddelinger.
Åbenheden udmøntes i, at fonden er fysisk og virtuelt tilgængelig for potentielle ansøgere. I forhold til egne medier og pressen bidrager fonden gerne med viden om arbejdsmetoder og dispositioner.
Strategi for ejendommen Heerings Gaard
Nordea-fondens delvist fredede ejendom Heerings Gaard anvendes til tre-fem erhvervslejemål, der blandt andet omfatter fondens administration og Bank- & Sparekassemuseet, ni boliglejemål samt konference og mødefaciliteter.
Det er en målsætning med driften af ejendommen, at bygningen bevares og vedligeholdes således, at den til enhver tid fremstår i god stand og som ramme for aktiviteter bidrager til fondens øvrige strategier.
Public affairs
Nordea-fonden tilstræber, at uddelinger er drevet af og afspejler efterspørgsel og tendenser i samfundet. Formålet med fondens public affairs-indsats er derfor ikke at sætte dagsordener, men at opnå indsigt i brede samfundsinteresser. Det sker i dialog med politikere, embedsværk og organisationer nationalt, regionalt og lokalt.
Dialogerne varetages af fondens ledelse og indgår som en del af strategien for kommunikation og videndeling.