Sådan behandler vi ansøgninger
I Nordea-fonden arbejder vi for at fremme gode liv i Danmark, Grønland og Færøerne. Læs her, hvordan vi i administrationen behandler ansøgninger: Fra første dialog til afslutning af det støttede projekt.
Dialog og vejledning
Vi er i løbende dialog med interessenter inden for vores fire fokusområder - sundhed, motion, natur og kultur - for at opdyrke, initiere og udvikle projekter, som kan være med til at fremme gode liv.
Ansøgers forarbejde er vigtigt, da det er med til at sikre en effektiv behandling af ansøgningen i administrationen. Men før I skriver jeres ansøgning, anbefaler vi, at I kontakter os telefonisk vedrørende projektet, så I sikrer jer, at jeres projekt falder inden for vores støtteområder. Herefter kan der evt. indledes dialog om projektet.
Ansøgningsprocessen
Når den indledende projektdialog er afsluttet, kan I sende jeres ansøgning via vores elektroniske ansøgningsskema, hvor I modtager en bekræftelse og et sagsnummer på mail.
Administrationen udarbejder dernæst en projektfaglig forelæggelse til bestyrelsen som beslutningsgrundlag.
På mindst fem årlige ordinære bestyrelsesmøder træffer bestyrelsen afgørelse i alle uddelingssager og andre spørgsmål for fonden, hvorefter alle ansøgere modtager et skrifligt svar - enten et uddelingsbrev eller et afslag.
Støttede ansøgninger
Ansøger modtager et uddelingsbrev, hvis bestyrelsen beslutter sig for at imødekomme ansøgningen. Brevet indeholder informationer om det støttede beløb samt betingelser for uddelingen.
For større uddelinger skal projektejer indsende planer for projektets milepæle, udbetalinger og kommunikation til fondens godkendelse.
Administrationen følger projektet til dørs med fokus på projektforløb, økonomi og kommunikation. Målet er at sikre, at projekterne realiseres som ansøgt.
Vi evaluerer løbende udvalgte projekter.
Værdifuld feedback fra ansøgere
På årlig basis gennemfører vi mindst en anonym analyse blandt ansøgere ift, hvordan de oplever ansøgerprocessen og samarbejdet med fonden. Resultaterne giver Nordea-fonden feedback på arbejdsprocesser og input til udvikling og justeringer.
Nøgleinteressenter og samarbejdspartnere
Nordea-fonden tilstræber, at uddelinger er drevet af og afspejler efterspørgsel og tendenser i samfundet. For at øge sin viden og orientere sig bedst muligt, søger fonden løbende indsigt fra en bred række af interessenter indenfor støtteområderne sundhed, motion, natur og kultur. Nøgleinteressenterne er eksempelvis interesseorganisationer, NGO’er, vidensinstitutioner, kulturinstitutioner, kommuner, regioner, styrelser og andre fonde. Desuden er fondens støttemodtagere over hele landet en vigtig kilde til viden og læring.