Skønlitteraturen skal styrke unges stemme og samfundsengagement

Læseforeningen vil udvikle skønlitterære ungedrevne miljøer. Alt sammen for at styrke unges stemme og samfundsengagement gennem fælles læseoplevelser.

Over de næste tre år vil Læseforeningen og Tænketanken Fremtidens Biblioteker med støtte fra Nordea-fonden udvikle demokratilæseforløb for udskolingselever en række steder i landet og gro selvorganiserede miljøer drevet af unge skønlitterære aktivister. Som kommune, skole, bibliotek eller civilsamfundsaktør er det muligt at blive del af partnerskabet, ligesom unge, som vil skabe samfundsforandring med skønlitteratur og gøre en forskel for andre unge, inviteres til at være med.  

Skønlitterær aktivisme er for mig at bruge skønlitteraturen til at gøre en forskel sammen med andre unge.
Skønlitterær ambassadør

Projektets formål er at styrke unges samfundsdeltagelse og demokratiske engagement gennem fælleslæsning og selvorganiserede skønlitterære ungemiljøer på tværs af sociale lag. Unge indgår som centrale medskabere og bygger bro mellem skole, uddannelse, biblioteker og en primært selvorganiseret indsats i civilsamfundet. Projektet skal involvere unge i at udvikle og drive indsatser for andre unge, engagere sig demokratisk og skabe samfundsforandring med afsæt i skønlitteratur.

Det er skønlitteraturen, vi mødes om, men samtidig meget mere end det. Samtalerne, de andres tanker og dét, vi gør sammen. 
Skønlitterær ambassadør

Målgruppen er unge i alle livssituationer fra udskolingsalderen og op efter. Fælles læseoplevelser og skønlitteratur som det fælles tredje er dét, de unge mødes om – i demokratilæseforløb i udskolingen og i de skønlitterære miljøer. Med projektet skaber partnerne sammen med unge en platform for unges samfundsengagement. Samtidig er målet at modvirke stress, pres og mistrivsel, som mange unge oplever ved at skabe præstationsfrie rum.

Fakta
  • Projektet løber i perioden august 2022 - august 2025
  • Læseforeningen varetager projektledelsen med Tænketanken Fremtidens Biblioteker som primære partnere og en bred partnerkreds af kommuner, skoler, biblioteker og civilsamfund
  • Projektet finansieres i udviklingsfasen af Nordea Fonden samt medfinansiering fra de involverede kommuner, skoler og biblioteker.
  • Projektet omfatter et civilsamfundsspor og et institutionelt spor, og der udvikles lokale skønlitterære miljøer og etableres demokratilæseforløb for udskolingselever med brobygning på tværs i de involverede kommuner og lokalsamfund
  • Demokratilæseforløb i udskolingen planlægges primært af Tænketanken Fremtidens Biblioteker i samarbejde mellem med lærere i udskolingen og lokale biblioteker. Læseforeningen understøtter frivillige unge fra lokale skønlitterære miljøer som læseguider.
  • Skønlitterære lokale miljøer drives primært af de involverede unge og understøttes af Læseforeningen i samarbejde med lokale partnere
  • Alle involverede unge trænes som ambassadører og uddannes til læseguider i metoden guidet fælleslæsning i regi af Læseforeningen på kursus på tværs af landet
  • Målet er at udvikle demokratilæseforløb som et tilbud, som kan forankres i kommuner på sigt. Samtidig er målet at forankre skønlitterære miljøer som ungedrevne lokale indsatser.

Kort og kontant

Projektnavn
Unge, demokrati og skønlitteratur
Projektejer

Læseforeningen og Tænktetanken Fremtidens Biblioteker

Projektperiode

2022-2025

Støttet med

3,7 mio. kr.

Få mere at vide

Helene Forsberg
Programchef

Læseforeningen

7179 9919

Nyhedsbrev

Tilmeld dig 'Nyt om gode liv'

Få nyheder, gode råd til ansøgningsprocessen og nyt om støttemuligheder direkte i din indbakke. 

Nordea-fondens nyhedsbrev er til alle, der arbejder med projekter, hvor aktiviteter og fællesskaber er nøgleord.

Du hører fra os ca. 10 gange om året.