Nyt projekt skal lære 6.000 børnehavebørn om arkitektur
Arkitektur er for alle. Også for børn. Men der er brug for mere arkitekturformidling i børnehøjde. Og det kommer der de næste to år, hvor tusindvis af børnehavebørn skal føle, røre og sanse arkitektur.
Arkitektur i børnehøjde
Dansk Arkitektur Center og Utzon Center samarbejder om et nyt toårigt projekt, hvor 6.000 børn kommer til at møde arkitekturen. Og hvor 250 pædagoger uddannes til at gennemføre et forløb om arkitektur.
Projektet er et af de første og største af sin art herhjemme. Det hedder ArkitekTUR i børnehaven, og er støttet af Nordea-fonden.
Over to år besøger Dansk Arkitektur Center og Utzon Center fem kommuner fordelt over Nordjylland og Sjælland (Ishøj Kommune, Rudersdal Kommune, Helsingør Kommune, Jammerbugt Kommune og Ålborg Kommune), og er med til at facilitere de første arkitekturmøder med 250 pædagoger og ca. 6.000 børn.
Projektets mål er at uddanne daginstitutionernes pædagoger til at tilrettelægge og facilitere arkitektur-ture i lokalområdet for sammen med deres børnegrupper at gå på opdagelse i deres nærmiljø. Her skal blikket skærpes på de fysiske rammer, og oplevelserne skal skabe grobund for en sproglig udvikling og et sanseligt møde med det byggede miljø. Projektet ønsker at vise de mange muligheder, der findes for at tilbyde oplevelser med arkitektur – også den arkitektur, der er lige om hjørnet, og som er en del af børnenes hverdag, hvor de i øvrigt er eksperter. Børnene skal opleve, at Danmark er et mulighedsrum af arkitekturoplevelser!
Arkitekturen former børns hverdag
Skal vi lege arkitektur? Det er nok ikke et spørgsmål, som mange børnehavebørn stiller.
Men faktisk leger de allerede arkitektur. Uden at vide det. Det kan være med tæpper og puder, som de bruger til at lave en hule, der er menneskets første bolig. Eller i sandkassen, hvor de små arkitekter laver snirklede veje i sandet. Arkitektur er en naturlig del af børns leg i børnehaven, og alle børn har relationer til rum.
For vi er alle omgivet af arkitektur. Bygninger og bymiljø former både voksne og børns hverdag, men mange af os glemmer, hvor stor betydning arkitekturen har for os i det daglige. Arkitektur påvirker os, vores adfærd og velbefindende. Arkitekturens funktionalitet, materialer, lys, farver, rum og størrelse påvirker os og det liv, vi lever indendørs, men i høj grad også i byens rum. Og det er dét, som projektet sætter fokus på, når børnene skal ud at sanse arkitektur i deres nærmiljø.
Der arbejdes overordnet med fem temaer, når Dansk Arkitektur Center og Utzon Center ruller ud i daginstitutionerne fra efteråret 2022; form, farve, materiale, rum og skala.
Nordea-fondens uddelingschef Christine Paludan-Müller fortæller:
Både Dansk Arkitektur Center og Utzon Center har mange års erfaring med arkitekturpædagogik og forløb med undervisning for både børn og skolebørn.
Kort og kontant
Dansk Arkitektur Center
2022-2024
3,1 mio. kr.
Få mere at vide
Dansk Arkitektur Center
+45 6142 1927