Nordea-fonden opdaterer sin uddelingsstrategi

Når samfundet bevæger sig, rykker fonden med. Nordea-fondens opdaterede uddelingsstrategi viser, at fonden fortsat vil understøtte brede, kendte samfundsdagsordener med 550 mio. kr. årligt. Nyt er, at fonden styrker prioritering af projekters bæredygtighed og klimapåvirkning.

Fire fokusområder baseret på efterspørgsel

Fondens opdaterede strategi hviler fortsat på missionen om at støtte gode liv indenfor sundhed, motion, natur og kultur. De kommende tre år er der valgt fire fokusområder:

  1. Børn og unge godt på vej: Projekter, som fremmer børn og unges muligheder for at folde sig ud og vokse ind i livet sammen med andre. Målgruppen er 0-18-årige.
  2. Ud i det fri: Projekter, som øger mulighederne for at komme ud i det fri, og som motiverer flere til et aktivt natur- og friluftsliv.
  3. Lyst til at deltage: Projekter, som motiverer flere til at tage del i og ansvar for fællesskabet, foreningslivet og demokratiet.
  4. Liv i det lokale: Aktiviteter, der styrker fællesskaber i lokalområdet. Støttes med op til 200.000 kr.
Strategimodel 2022

Den samlende præmis for uddelingerne er, at de skal ramme aktuelle behov, afspejle samfundsudviklingen og favne bredt. Om baggrunden for valget af fokusområderne, siger fondens direktør Henrik Lehmann Andersen:

Vi har en klar efterspørgselsdreven tilgang i vores virke. Vi lytter til, hvad der rører sig på samfundets demokratiske og folkelige dagsordener, og så har vi løbende spurgt ansøgere, støttemodtagere og interessenter om hvor, de mener, at fondens uddelinger bedst kan være til gavn for landets borgere.”

Hør mere på webinarer

I marts inviterer vi alle interesserede til gratis webinarer, der folder hvert fokusområde ud. Hør mere om fokusområdet, støttemuligheder og ansøgningsproces - og få svar på dine spørgsmål. Tilmeld dig det eller de webinarer, der har din interesse:

Børn og unge godt på vej

Den opdaterede strategi er ikke en revolution snarere en evolution af tidligere strategier. To justeringer imødekommer et behov for indsatser i forhold til lokale fællesskaber samt børn og unge.

Dialoger med faglige aktører i hele landet har fået os til at skrue op for indsatser, der fremmer børn og unges muligheder for at udfolde sig sammen med andre og for aktiviteter, der styrker fællesskaber i nærmiljøerne.

I den tidligere strategiperiode havde fonden et særskilt fokus på 0-6-årige som nu er udvidet, så det i den nye strategi omfatter alle børn og unge i alderen 0-18 år.

Mindre projekter til gavn for de nære fællesskaber har hidtil været varetaget gennem Lokalpuljen, som nu skifter navn til Liv i det lokale, hvor foreninger kan søge op til 200.000 kr. til sit projekt. Samtidig vokser uddelingsrammen med 20 mio. kr. årligt til 50 mio. kr.

Ansøgere skal redegøre for bæredygtighed

Nyt er, at Nordea-fonden i tråd med tiden vil bidrage til ansøgernes metodiske arbejde med bæredygtighed. Fremover skal alle ansøgere forholde sig konkret og særskilt til, hvordan deres projekt bidrager til øget bæredygtighed og mindre klimapåvirkning.

Ambitionen er, at fondens uddelinger afspejler samfundets øgede fokus på ESG, der er et bredt anerkendt udtryk for de sociale og miljømæssige konsekvenser et projekt har.  F.eks. vil det fremover være en forudsætning for at opnå støtte, at større projekter gennemfører livscyklus- og bæredygtighedsanalyser.

”For os er det et spørgsmål om at tage ansvar for, hvordan fondens almennyttige uddelinger bidrager til gode liv ikke bare i dag, men også for de kommende generationer på planeten,” siger Henrik Lehmann Andersen, direktør i Nordea-fonden.

Åben for dialog og input

Strategien er nærmere beskrevet på fondens hjemmesiden. Man kan i løbet af 72 timer kan få en hurtig vurdering af, om ens projekt er relevant at søge fonden om. Her er også kontaktoplysninger på medarbejdere, som man kan kontakte med forslag til initiativer og dialog om ansøgninger.

Uddelinger sker løbende året rundt.

Her kan du møde fonden

Online strategi-webinarer 29 og 31. marts i Studie Gode Liv

Naturmødet 19.-21. maj, Hirtshals

Madens Folkemøde 3.-4. juni, Egetofte Gods

Folkemødet 16.-18. juni, Allinge

Idrætsmødet 22.-26. juni, Aalborg

DGI Landsstævne 30. juni – 3. juli, Svendborg

Kulturmødet 25.-27. august, Mors

Ungdommens Folkemøde 7.-8. september, København

Fundraising Dag Fyn 15. september, Ringe


Kort og kontant

Projektnavn
Nordea-fonden opdaterer sin uddelingsstrategi

Nyhedsbrev

Tilmeld dig 'Nyt om gode liv'

Få nyheder, gode råd til ansøgningsprocessen og nyt om støttemuligheder direkte i din indbakke. 

Nordea-fondens nyhedsbrev er til alle, der arbejder med projekter, hvor aktiviteter og fællesskaber er nøgleord.

Du hører fra os ca. 10 gange om året.