Nordea-fonden opdaterer sin uddelingsstrategi
Når samfundet bevæger sig, rykker fonden med. Nordea-fondens opdaterede uddelingsstrategi viser, at fonden fortsat vil understøtte brede, kendte samfundsdagsordener med 550 mio. kr. årligt. Nyt er, at fonden styrker prioritering af projekters bæredygtighed og klimapåvirkning.
Fire fokusområder baseret på efterspørgsel
Fondens opdaterede strategi hviler fortsat på missionen om at støtte gode liv indenfor sundhed, motion, natur og kultur. De kommende tre år er der valgt fire fokusområder:
- Børn og unge godt på vej: Projekter, som fremmer børn og unges muligheder for at folde sig ud og vokse ind i livet sammen med andre. Målgruppen er 0-18-årige.
- Ud i det fri: Projekter, som øger mulighederne for at komme ud i det fri, og som motiverer flere til et aktivt natur- og friluftsliv.
- Lyst til at deltage: Projekter, som motiverer flere til at tage del i og ansvar for fællesskabet, foreningslivet og demokratiet.
- Liv i det lokale: Aktiviteter, der styrker fællesskaber i lokalområdet. Støttes med op til 200.000 kr.
Den samlende præmis for uddelingerne er, at de skal ramme aktuelle behov, afspejle samfundsudviklingen og favne bredt. Om baggrunden for valget af fokusområderne, siger fondens direktør Henrik Lehmann Andersen:
Hør mere på webinarer
I marts inviterer vi alle interesserede til gratis webinarer, der folder hvert fokusområde ud. Hør mere om fokusområdet, støttemuligheder og ansøgningsproces - og få svar på dine spørgsmål. Tilmeld dig det eller de webinarer, der har din interesse:
- Lyst til at deltage (tirsdag 29. marts kl. 11-12)
- Liv i det lokale (tirsdag 29. marts kl. 16-17)
- Ud i det fri (torsdag 31. marts kl. 10-11)
- Børn og unge godt på vej (torsdag 31. marts kl. 14-15)
Børn og unge godt på vej
Den opdaterede strategi er ikke en revolution snarere en evolution af tidligere strategier. To justeringer imødekommer et behov for indsatser i forhold til lokale fællesskaber samt børn og unge.
Dialoger med faglige aktører i hele landet har fået os til at skrue op for indsatser, der fremmer børn og unges muligheder for at udfolde sig sammen med andre og for aktiviteter, der styrker fællesskaber i nærmiljøerne.
I den tidligere strategiperiode havde fonden et særskilt fokus på 0-6-årige som nu er udvidet, så det i den nye strategi omfatter alle børn og unge i alderen 0-18 år.
Mindre projekter til gavn for de nære fællesskaber har hidtil været varetaget gennem Lokalpuljen, som nu skifter navn til Liv i det lokale, hvor foreninger kan søge op til 200.000 kr. til sit projekt. Samtidig vokser uddelingsrammen med 20 mio. kr. årligt til 50 mio. kr.
Ansøgere skal redegøre for bæredygtighed
Nyt er, at Nordea-fonden i tråd med tiden vil bidrage til ansøgernes metodiske arbejde med bæredygtighed. Fremover skal alle ansøgere forholde sig konkret og særskilt til, hvordan deres projekt bidrager til øget bæredygtighed og mindre klimapåvirkning.
Ambitionen er, at fondens uddelinger afspejler samfundets øgede fokus på ESG, der er et bredt anerkendt udtryk for de sociale og miljømæssige konsekvenser et projekt har. F.eks. vil det fremover være en forudsætning for at opnå støtte, at større projekter gennemfører livscyklus- og bæredygtighedsanalyser.
”For os er det et spørgsmål om at tage ansvar for, hvordan fondens almennyttige uddelinger bidrager til gode liv ikke bare i dag, men også for de kommende generationer på planeten,” siger Henrik Lehmann Andersen, direktør i Nordea-fonden.
Åben for dialog og input
Strategien er nærmere beskrevet på fondens hjemmesiden. Man kan i løbet af 72 timer kan få en hurtig vurdering af, om ens projekt er relevant at søge fonden om. Her er også kontaktoplysninger på medarbejdere, som man kan kontakte med forslag til initiativer og dialog om ansøgninger.
Uddelinger sker løbende året rundt.