God fondsledelse i Nordea-fonden (2020)
Nordea-fonden er omfattet af Anbefalingerne for god Fondsledelse. Her kan du se fondens tilgang.
Lovpligtig redegørelse, jf. årsregnskabslovens § 77 a
Fonden er omfattet af Anbefalingerne for god Fondsledelse, som er tilgængelige på Komitéen for god Fondsledelses hjemmeside www.godfondsledelse.dk. Skemaet viser Nordea-fondens tilgang.
Redegørelsen udgør en bestanddel af ledelsesberetningen i fondens årsrapport med følgende regnskabs-periode: 1.1.2020 – 31.12.2020
Anbefaling | Følg eller forklar | Nordea-fondens tilgang | ||
---|---|---|---|---|
1. | Åbenhed og kommunikation | |||
1.1 |
|
Følger |
Information om fonden findes på fondens hjemmeside www.nordeafonden.dk, der bl.a. indeholder oplysninger om fundats (vedtægter), seneste årsrapport, oplysninger om uddelinger, ansøgningsprocedure, governance/god fondsledelse samt organisation, herunder bestyrelsens sammensætning. Fondens forretningsorden fastlægger, at udtalelser på vegne af fonden varetages af bestyrelsesformanden eller af direktøren efter aftale med bestyrelsesformanden. Disse kan, hvor det er hensigtsmæssigt uddelegere opgaven. Fonden har desuden en af bestyrelsen fastlagt kommunikationspolitik. |
|
2. | Bestyrelsens opgaver og ansvar | |||
2.1. | Overordnede opgaver og ansvar | |||
2.1.1 |
Det anbefales, at bestyrelsen med henblik på at sikre den erhvervsdrivende fonds virke i overensstemmelse med fondens formål og interesser mindst en gang årligt tager stilling til fondens overordnede strategi og uddelingspolitik med udgangspunkt i vedtægten. |
Følger |
Bestyrelsen arbejder i henhold til en forretningsorden og et årshjul, der sikrer årlig behandling af både politikker og strategi såvel som øvrige forhold bestemt af fondens fundats. Bestyrelsen fastlægger fondens samlede strategi, som består af fondens strategi for uddelinger og fire understøttende delstrategier for opfølgning på uddelinger, videndeling og kommunikation, investeringer og fondens ejendom. Deltrategierne revideres hvert tredje år og er hvert år genstand for bestyrelsens evaluering. |
|
2.1.2 |
|
Følger |
Bestyrelsen fastsætter de overordnede principper for forvaltningen af fondens kapital gennem en investeringsstrategi. Heri indgår, at formålet er at skabe et stabilt afkast, der både understøtter fondens formål om at uddele almennyttigt til at understøtte gode liv og at opretholde fondens kapital på lang sigt. Principperne indeholder en række rammer for investeringerne, herunder at de er langsigtede og at fonden kan påtage sig investeringsrisiko, hvis afkastet modsvarer risikoen for tab. Der er fastsat et likviditetsberedskab, der med høj sikkerhed sikrer, at fonden kan fyldestgøre sine forpligtelser. Afkastforventningerne baseres på Rådet for afkastforventninger. Bestyrelsen har nedsat et investeringsudvalg, der sammen med administrationen forbereder og kvalificerer materiale til efterfølgende beslutninger i bestyrelsen. Fondens delstrategi for investeringer opdateres løbende og som minimum hvert tredje år af bestyrelsen. |
|
2.2. | Formanden og næstformanden for bestyrelsen | |||
2.2.1 |
Det anbefales, at bestyrelsesformanden organiserer, indkalder og leder bestyrelsesmøderne med henblik på at sikre et effektivt bestyrelsesarbejde og skabe de bedst mulige forudsætninger for bestyrelsesmedlemmernes arbejde, enkeltvis og samlet. |
Følger |
|
|
2.2.2 |
Det anbefales, at hvis bestyrelsen undtagelsesvis anmoder bestyrelsesformanden om at udføre særlige opgaver for den erhvervsdrivende fond ud over formandserhvervet, bør der foreligge en bestyrelsesbeslutning herom, der sikrer, at bestyrelsen bevarer den uafhængige overordnede ledelse og kontrolfunktion. Der bør sikres en forsvarlig arbejdsdeling mellem formanden, næstformanden, den øvrige bestyrelse og en eventuel direktion. |
Følger |
Hverken formand eller øvrige bestyrelsesmedlemmer varetager driftsopgaver for fonden. |
|
2.3. | Bestyrelsens sammensætning og organisering | |||
2.3.1 |
Det anbefales, at bestyrelsen løbende vurderer og fastlægger, hvilke kompetencer bestyrelsen skal råde over for bedst muligt at kunne udføre de opgaver, der påhviler bestyrelsen. |
Følger |
Bestyrelsen forholder sig løbende til, hvilke kompetencer den skal råde over for bedst muligt at kunne udføre de opgaver, der påhviler bestyrelsen. |
|
2.3.2 |
|
Følger |
Ved vakance supplerer bestyrelsen sig selv. I forbindelse med nyvalg af bestyrelsesmedlemmer gennemføres en struktureret proces med opstilling af kompetenceprofiler baseret på fondens behov bl.a. for finansielle, uddelingsmæssige og personlige egenskaber. Rekruttering gennemføres med ekstern bistand. Samlet tilstræbes det, at bestyrelsen besidder et bredt spekter af relevante kvalifikationer, herunder samfundsindsigt og regional indsigt. For at tilgodese sidstnævnte tilstræbes det, at bestyrelsens medlemmer gennem bopælsforhold eller på anden måde har tilknytning til forskellige danske landsdele. |
|
2.3.3. |
Det anbefales, at bestyrelsesmedlemmer udpeges på baggrund af deres personlige egenskaber og kompetencer under hensyn til bestyrelsens samlede kompetencer, samt at der ved sammensætning og indstilling af nye bestyrelsesmedlemmer tages hensyn til behovet for fornyelse – sammenholdt med behovet for kontinuitet – og til behovet for mangfoldighed i relation til bl.a. erhvervs- og uddelingserfaring, alder og køn. |
Følger |
|
|
2.3.4 |
Det anbefales, at der årligt i ledelsesberetningen, og på den erhvervsdrivende fonds eventuelle hjemmeside, redegøres for sammensætningen af bestyrelsen, herunder for mangfoldighed, samt at der gives følgende oplysninger om hvert af bestyrelsens medlemmer:
|
Følger |
|
|
2.3.5 |
Det anbefales, at flertallet af bestyrelsesmedlemmerne i den erhvervsdrivende fond ikke samtidig er medlemmer af bestyrelsen eller direktionen i fondens dattervirksomhed(-er), medmindre der er tale om et helejet egentligt holdingselskab. |
Følger |
|
|
2.4. | Uafhængighed | |||
2.4.1 |
Det anbefales, at en passende del af bestyrelsens medlemmer er uafhængige. Består bestyrelsen (eksklusiv medarbejdervalgte medlemmer) af
Et bestyrelsesmedlem anses i denne sammenhæng ikke for uafhængig, hvis den pågældende f.eks.:
|
Følger |
|
|
2.5. | Udpegningsperiode | |||
2.5.1. |
Det anbefales, at bestyrelsens medlemmer som minimum udpeges for en periode på to år, og maksimalt for en periode på fire år. |
Følger |
|
|
2.5.2. |
Det anbefales, at der for medlemmerne af bestyrelsen fastsættes en aldersgrænse, som offentliggøres i ledelsesberetningen eller på fondens hjemmeside. |
Følger |
|
|
2.6. | Evaluering af arbejdet i bestyrelsen og direktionen | |||
2.6.1. |
Det anbefales, at bestyrelsen fastlægger en evalueringsprocedure, hvor bestyrelsen, formanden og de individuelle medlemmers bidrag og resultater årligt evalueres, og at resultatet drøftes i bestyrelsen. |
Følger |
|
|
2.6.2. |
Det anbefales, at bestyrelsen én gang årligt evaluerer en eventuel direktions og/eller administrators arbejde og resultater efter forud fastsatte klare kriterier. |
Følger |
Bestyrelsen evaluerer årligt direktørens arbejde og opnåede resultater. Der lægges særlig vægt på, at direktøren efterlever fondens værdier, implementerer strategierne, styrker fondens omdømme og fastholder en sund virksomhedskultur. |
|
3. | Ledelsens vederlag | |||
3.1.1 |
|
Følger |
Bestyrelsen modtager et fast vederlag. Bestyrelsen forholder sig på årets første møde i lige år til vederlagsniveauet for bestyrelsens medlemmer. Bestyrelsen lægger vægt på, at vederlagene er sædvanlige efter hvervets art og arbejdets omfang. Bestyrelsen forholder sig kritisk til, om vederlaget er rimeligt set i forhold til fondens interesser suppleret af en screening af vederlag i sammenlignelige fondsbestyrelser. Direktørens vederlag fastlægges en gang årligt af formand og næstformand i forening. |
|
3.2 |
|
Følger |
Nordea-fondens bestyrelsesmedlemmer modtager et fast årligt vederlag. Medlemmernes vederlag for regnskabsåret 2020 udgjorde: Formand: 535 t.kr. Næstformand: 358 t.kr. Menige medlemmer: 213 t.kr. Medlemmerne af Nordea-fondens investeringsudvalg modtager et fast årligt vederlag herfor. Formandens honorar udgør 142 t.kr. og menige medlemmers honorar udgør 71 t.kr. Direktørens vederlag udgjorde: 2.265 t.kr. |